خرما در گذشته از غذاهای اصلی مردم دشتی بشمار می رفته است و استفاده زیادی داشته ولی حالیه با وجود غذاهای متنوع و  خوردنی های فراوان جای خود را بعنوان یکی غذای اصلی در سفره ها از دست داده است .در شهرستان دشتی خرما بهمراه مواد غذایی زیادی استفاده می شود منجمله: لورک(از فراورده های لبنیاتی)،ماست،ارده و کنجد و... که  تصویر ذیل خرما و لورک یکی از خوردنی های مورد علاقه مردمان دشتی در فصل زمستان را نشان می دهد: